Att anlita en webbyrå

Att anlita en webbyrå

En av självklara saker man ska göra när man startar ett företag eller när man ska göra om sin webb presentation är att anlita en webbyrå. Så klart är man duktig själv behöver man inte anlita webbyrå, gott om ”open source” verktyg för att skapa hemsida finns det. Jag tror ändå att man ska gå till webbyrå om man vill ha en proffsig och välgjort arbete. Utvecklare och designers som jobbar i webbyråer kan sin sak och är uppdaterade, för webb branschen går väldigt fort framåt.

Offert

Innan arbete med hemsidan kommer igång ska man ringa runt och prata med flera webbyråer och begära ungefärlig prisförslag eller helst enkelt sk ”första möte” för att förklara vad man är ute efter.
Innan möte ska man fundera lite vad är det man vill ha, ska man uppdatera själv eller inte, ha shop med produkter, vilken form av interaktivitet osv. för i grund och botten finns det två olika sätt att jobba hos webbyråer, antingen knyter de en CMS (uppdatering system) till  din sida och låter dig uppdatera själv eller så ringer du varje gång och dom gör det åt dig. I första fallet betalat man troligtvis månads kostnad för CMS och i den andra fallet betalar man tid som tar det att göra ändringar. Så fundera på det innan möte.

CMS

Om du ska ha en CMS fråga webbyrå vad CMS heter. Råkar det våra en ”open source” CMS som tex. WordPress eller Jomla så är det stor sannolikhet att samma utseende på din framtida hemsida hittas någon annanstans på nätet för dessa CMS arbetar med mallar. Det behöver inte vara så i för sig men sannolikhet finns. Hur som helst ju mer konkret du är på mötet desto bättre prisbild blir det. Begär en offert från webbyråer du träffar. Offert ska vara specificerad i detaljer så att man kan lätt se vad är det som ingår. Jämför olika webbyråer, deras portfolio och offerter du får från dem.

Genomförande

När du bestämmer dig för en webbyrå begär att du för träffa dem igen och bestämma detaljer. Där kommer du med idén om design som du har (enklaste att visa hemsidor man tycker är snygga), specificera allt som ska ingå och bestäm tidsplan. Begär så klart att man skickar dig första skissen för godkännande innan de går vidare. Där har du som kund stora möjligheter att påverka. Godkänn inte design innan du är nöjd, senare kan det bli för sent. När design är godkänd kan du begära adress till den temporära platsen där sidan byggs. Här är också mening att du som kund ska påverka om något är inte som du tycker ska vara i tidigt fas av projekt. När allt är på sin plats och godkänner allt sker själva publicering.

Feedback

Jag hoppas att webbyrå glömde inte två viktiga grejer i sin offert, koppling till sociala medier och sökmotoroptimering populärt kallad även SEO. Det i dags läge två viktiga saker som görs efter att sidan är publik. Sökmotoroptimering hjälper din sida komma högre upp i sökmotorer, något som är väldigt viktigt om du vill att kunderna hittar dig och sociala medier (facebook, twitter, google+) gör att info om sidan sprider sig snabbt och du får feedback som är viktigt för framtiden. Så när sidan är publik jobbet med den är inte klar utan man ska hela tiden i samband med webbyrå jobba för att förbättra och utveckla sidan, sprida information, diskutera med andra och försöka hänga med så inte sidan blir föråldrad och med tiden död.

Så att anlita en webbyrå är viktig sak för ett företag och det gäller att vara noggrann och krävande, för företagets hemsida är ansikte utåt på webben, som säger mycket om företaget.  Lycka till!

  • Internetblogg

    Bra tips och jag tackar för dem.

  • Tack för tipsen. Bra läsning för folk som inte vet detta!

    Mvh / Will

  • Intressant läsning som många företag borde läsa. Vi gjorde vår sida själva då min kollega även driver en egen webbyrå. Finns inget värre än hemsidor som är svåra att använda eller ful design.