Förstärk upplevelsen med VR och interaktiv live-streaming

Förstärk upplevelsen med VR och interaktiv live-streaming

Föreställ dig att det kommer att hållas en konsert med din absoluta favoritartist om några veckor. Men det finns inga möjligheter för dig att resa till konsertplatsen, eller så tog biljetterna slut samma minut som de släpptes. Nu, föreställ dig att du kan se konserten hemma, precis på samma sätt som om du skulle vara där på plats. Låter det som en dröm för bra för att vara sann?


(”Planet Pinelands” (CC BY 2.0) tagen av Blyzz.)

Virtuell verklighet har blivit ett koncept som de flest av oss känner till och nästa steg för tekniken var att streama  event live. I år kunde man bland annat titta på Champions League-finalen via VR-streaming och flera konsertarrangerör erbjuder möjligheten att se deras event live. För att streama ett event live sätter man upp 360-graderskameror och andra kameror med VR-stöd, runt om på en arena och live-sänder sedan eventet. Det innebär att personer som tittar med ett VR-headset kan uppleva eventet live och få känslan, tack vare 360-gradersvinkeln, av att vara på plats.

Interaktiv live-streaming

Trots att live-streamad VR är ett omtyckt inslag, och något som flera företag vill utveckla, finns det de som vill ha mer än bara bild. De vill kunna interagera och göra upplevelsen ännu mer verklig. Spelbranschen var bland de första att börja experimentera med interaktiv VR, vilket innebär att man med hjälp av kontroller kan ”kliva in” i en värld och röra vid objekt, plocka upp dem eller utföra aktiviteter. Men live-streaming behöver inte vara i VR för att vara interaktiv. Nätkasinon har under flera år erbjudit live casino i mobilen där spelaren möter en riktig dealer och andra spelare i realtid (live) och där hen kan interagera med både dealern och sina motståndare. De klassiska livespelen roulett och blackjack har på senare tid fått sällskap av ytterligare spel, såsom baccarat och casino hold’em, men även av spel som Dream Catcher – i vilket man kombinerar spel på ett lyckohjul med tv-underhållning.

Upptäcker hela tiden nya användningsområden

Det finns fortfarande skeptiker som anser att VR är en fluga som snart kommer att flyga iväg, men det faktum att flera olika branscher experimenterar med tekniken, är ett tecken på att skeptikerna kan ha fel. För personer som av olika anledningar är sängbundna eller som inte kan resa, är VR, samt interaktiv VR, ett sätt för dem att ta del av händelser och upplevelser som de annars inte skulle kunna närvara vid, t.ex. kan de besöka museum, städer eller följa med på släktträffar utan att behöva förflytta sig.


(”2017 VR for Change Summit Arcade” (CC BY-ND 2.0) tagen av Games for Change.)

Andra branscher som har börjat använda sig av VR är handeln och bilindustrin. Även inom utbildning har man börjat använda VR, för att på ett intressantare sätt kombinera fakta med bild, samt erbjuda tydligare förklaringar till ämnen som är svåra att förstå enbart med text och stillbilder.

Trots den snabba utvecklingen är tekniken fortfarande ung och företag diskuterar ständigt vad som är nästa steg. Vem vet, kanske kommer både utbildning och olika arbeten att ta plats i en vituell värld i framtiden?