Grafik i spelindustrin

Grafik i spelindustrin

I tekniks utveckling genom tiderna en av mest intressanta del var spelindustri. En av anledningar är säkert att spel gillas av många, barn som vuxna och att tillverka spel är ingen enkel sak.

Spelindustrins historia

Spelindustri kom igång i början av 70-talet, när ett intresse väcktes som hade som resultat ett spel så okomplicerat som Pong, som simulerade ett bordtennis spel med hjälp av några enkla grafiska element. Atari gick så långt som att lansera en egen Pong -konsol 1975. Under 80-talet kommer det mer och mer avancerade spel (avancerade ur teknikens perspektiv då) som t.ex  Space Invaders och andra där grafiken var mer än två pinnar på var in sida och en boll emellan.

Spel arkitektur förbättrades ordentligt under 90-talet, men de viktigaste förändringarna kom i spelmedia. Segas konsol var först med att använda CD – rom istället för patroner och fick snart sällskap av Sonys PlayStation. DVD börjat ersätta CD med PlayStation 2, medan en tredje stor aktör gick med i striden efter året som Microsofts Xbox introducerades. Det var första konsol att använda en hårddisk, men det var också det första som innehåller en nätverksport för onlinespel.

Sonys PS3 (som lanserades 2006) blev den första konsolen att spela upp Blu – ray-filmer, och den hade en HDMI-utgång för anslutning till en HD- TV . Ungefär samtidigt släpptes Nintendo Wii, en familjefokuserad konsol som hade grundläggande spel men gjorde innovativ användning av rörelse – teknik. Så klart hände alla mad så just rörelse teknik har alla konsoler idag fast Microsoft Xbox mest avancerad i med att man använder inga tillbehör i händerna.

Grafikens utveckling

Spelindustrin är i dag inte längre en ung bransch, den har trots allt över 30 år på nacken. Under alla dessa 30 år märks det tydligt en enorm förbättring av det grafiska gränssnittet i spelandet. En stor ryck när det gäller grafik gjordes just när konsolerna började komma igång på allvar. Innan de spelade man för det mesta på PC. Förvisso blev PC allt starkare men sina grafikkort, CPU och minne men det först när konsolerna (Xbox och PS2) kom då blev grafiken riktig bra. Då visste utvecklarna vilken hårdvara de hade och kunde skapa riktigt bra grafik. Under tiden spelade man allt mindre på datorer. Grafiken blev riktigt grym i de nyaste konsoler Xbox 360 och PS3 och jag kan tänka mig att ännu bättre blir det i Xbox One och PS4. Under tiden spelar man ännu mindre i datorer och bärbara enheter kommer fram som en viktig aktör i spel branschen. Så idag spelar man i smartatelefoner och surfplattor nästan mer än i konsoler i med att de är alltid tillgängliga plus att hårdvarumässigt uppfyller de ganska höga krav. Senaste generation av iPad och Android surfplattor är ganska stor konkurrent till alla spelkonsoler. Det som är mest imponerande är att även allt flyter bra även i online spel och det räcker men vanligt ADSL eller 4G att kunna spela obehindrad.

Mitt fösta riktiga möte med spel och grafik i spelet var på 80-talet när jag spelade på en Spectrum konsol och sedan PC i alla former och nu Xbox 360 och iPad/Android. I alla dessa år av spelandet kunde man se enorm utveckling i grafiken som är idag väldigt ”verklig” och detaljerad så man kan ställa sig en fråga var det hela slutar. Jag spelar inte så mycket i de bärbara enheter utan väljer fortfarande Xbox 360 som huvudenhet när det gäller spel.

Framtiden

Spelbranschen växer så det knakar, spelutvecklare är en het ämne och de som är med tjänar ganska stora pengar. Men det verkar att spel ska inte längre vara bara häftiga utan även vara en bra idé. Med smarta mobiler och surfplattor har vi mer och mer vuxna som spelar, även kvinnor och hos dem är spelurvalet helt annorlunda. Spel apparna kommer att fortsätta dominera som stor inkomstkälla, däremot måste konsoler hitta nya häftiga grejer som drar in spelarna. T.ex tycker jag inte de nya konsoler som Xbox One och PS4  kommer men mycket nytt.