Lotterierna som tar över lottförsäljningen via digitala kanaler

Lotterierna som tar över lottförsäljningen via digitala kanaler

Nationella lottförsäljare i Europa, Nordamerika och Australien är under hot, de blir utklassade av de stora internationella lottbolagen. Vem har inte stått och köat lite förlänge i en kiosk eller mataffär för att under tiden beslutat sig att köpa sig en lottrad inför veckans stora jackpottdragning? Snart kan det vara ett minne blott. Nya operatörer såsom Lottoland möter numera sina spelare genom ett snabbare och smidigare sätt. Vi talar såklart om digitala kanaler Att lotto kan spelas online är ingenting nytt. Att de kan spela på lotterier från hela världen är det däremot. Likaså de nya bolagens affärsmodell.

Vi skulle kunna jämföra dessa nya spelbolags framgångar med Uber-effekten. Det som dom nya alternativa operatörerna gör är att erbjuda spel på lotterier från hela världen. De kan göra det genom att låta sina spelare att satsa på lotteriets utfall istället för att köpa en riktig lottrad till dragningen. Det betyder att skulle en spelare pricka rätt på jackpotten eller nagon av de andra vinstnivåerna betalar Lottoland ut motsvarande prispengar direkt, precis som om kunden haft en fysisk lottrad till dragningen.

Detta ställer såklart till det för de traditionella lotterbolagen som är beroende av spelarnas köp av lotter för att erbjuda en så hög jackpott som möjligt varje vecka.

Lottoland är ett av de snabbast växande start-up företagen i Europa.Enligt en studie som Financial Times gjort, befinner sig Lottoland på plats 128 i listan över de 1000 företag som deltagit i studien. Ett av de snabbast växande alternativa lottoperatörerna är alltså Lottoland som sedan 2013 har etablerat sig vid Gibraltar. Deras affärsmodell bygger på att försäkra sig mot eventuella vinster genom”insurance-linked securities” ILS Dessa försäkringar,täcker eventuella vinster.

Marknaden skriker efter innovation

En intervju med the Sydney Morning Herald hävdar Lottolands Autralienchef Luke Brill att lotto industrin står inför en revolution, där nya lotteriopperatörer kör samma spel mot den traditionella industrin som Uber gjorde mot taxibolagen. Att de slår uppåt står klart. Han nämner också att etablerade lottomonopol inte är speciellt nöjda med att alternativa operatörer inom spelvärlden kommer in på marknaden. Brill säger: ”Men min uppfattning är att den globala lotterimarknaden skriker efter innovation. Halva befolkningen spelar på lotto och är därmed mycket större än sportspel – men det har varit en vilande faktor i många länder, inklusive Australien.”

Innovationen slår sig fram med stor kraft, och spelare erbjuds att spela över sina länders och kontinenternas gränser. Vilket självfallet attraherar fler spelare och väcker förhoppningar om storvinsterna när kunderna erbjuds möjligheten att delta i de internationella stordragningarna som exempelvis US Powerball, EuroMillions och MegaMillions till en reducerad summa per spel. Spel och lotteriindustrin är under innovation och ständig utveckling, spelare kommer inte sluta att köpa sina lottrader i spelkiosken men utvecklingen framspår att den digitala försäljningen tar över majoriteten av försäljningen.