Sverige har blivit en spelnation

Sverige har blivit en spelnation

Trots att Sverige är ett land med drygt nio miljoner invånare är det en viktig spelare på den globala spelmarknaden. Enligt dataspelsinspektionen räknar man med att 2 av 3 svenskar någon gång har spelat någon form av data- eller onlinespel och det finns flera svenska namn bland e-sporteliten. Dessutom har flera svenska spelleverantörer och spelstudios blivit kända internationellt och man producerar spel ur flera olika kategorier. Dataspelsbranschen i Sverige är en av de mest växande arbetsmarknaderna och spelstudios söker ständigt efter nya designers och utvecklare.

Närvarande online 

Det råder fortfarande ett spelmonopol i Sverige, vilket innebär att det finns begränsningar för svenska företag som vill erbjuda spel online. Men tack vare EU:s krav på rättvis konkurrens har svenska spelsajter kunnat sätta upp spelverksamheter utomlands och kan på så vis erbjuda sina speltjänster till den svenska marknaden. Några av dessa spelsajter, eller casinosajter, har vuxit internationellt och finns i dag i flera andra länder. I Dagens Industri kan man läsa om mr green som snart hoppas kunna lanseras i Baltikum, vilket innebär att den svenska spelsajten snart kommer att finnas i de flesta länder i norra Europa.

Onlinespelandet har vuxit under 2010-talet och i spelutbudet finns det mängder av olika spel och en rad olika varianter av kända spel som poker eller bordsspel som blackjack och roulett. Anledningen till att den här typen av spel har fått så stor uppmärksamhet är för att de är lättillgängliga och har ett högt underhållningsvärde. Det flesta av dessa spel kan också spelas i mobilen.

(”iPhone 6+ Screen” (CC BY-SA 2.0) tagen av omarjordanf.)

Internationell status

Förutom online spel finns det flertalet spelstudios som skapar data- och tevespel. Flera svenska studios ligger bakom internationella succéer, som bland annat Minecraft, vilket såldes till Microsoft, och de omåttligt populära Star Wars: Battlefront. Det är även den svenska spelleverantören NetEnt som ligger bakom flera av de tidigare nämnda online spelen.

(”JohnQ en Gamergy 2014, eStar” (CC BY 2.0) tagen av artubr.)

Den svenska spelmarknaden växer i så hög takt att man inte hinner utbilda tillräckligt med kvalificerade spelutvecklare och designers. Arbetsmarknaden söker ständigt efter nya anställda och för att fylla upp bristen har man fått plocka in kompetens från länder som Tyskland, USA och Japan. Spelutbildningarna har blivit så eftertraktade att intagningspoängen har stigit och det är långa köer för att komma in på programmen både på gymnasie- och universitetsnivå.

1 av 5 är kvinnor

Sverige är även den spelmarknad i världen som har flest kvinnliga anställda. Ändå räknar man med att endast var femte anställd är kvinna. På senare år har man försökt locka fler kvinnor till branschen och till att börja spela mer. Detta har man gjort genom initiativ som främjar kvinnliga dataspelsutvecklare, samt genom att arrangera särskilda träffar och turneringar för kvinnor. På senare tid har man börjat att arbeta mer för att förbättra arbetsmiljön så att den blir mer jämställd. Detta hoppas leda till en bättre och kreativare miljö som ska skapa ännu fler och bättre spel, samt att Sverige kan bli ett exempel för resten av världen.