Trender på webben i 2016

Trender på webben i 2016

Nu är vi inne i årets femte månad men det går ändå att skriva om webbens trender för 2016 fast vi behöver i för sig inte gissa och tro utan vi ser dem ganska tydligt. Om det finns en sak som är sant om design, det är att den alltid utvecklas. Design är dynamisk och måste anpassa sig för att rymma i både form och funktion. På grund av detta, kan det vara en utmaning att hålla jämna steg med de senaste designtrenderna.

Gratis hemsida med Wix.com är en exempel där man erbjuder gratis hemsida med möjlighet till premium tjänster, en av saker som vi ser i appvärlden dvs det är en koncept att vara en one-stop-shop där användaren får mallar, appar, bilder, etc det vill säga allt är ett paketerat.

Vilka är då trender som är tydliga i 2016?

Responsiv design

Responsiv design har blivit otroligt populärt de senaste åren tack vare ökningen av mobilt internetanvändning, så man kan nästan säga ett det har blivit en standard idag med responsiv hemsida. En av anledningar att det är så populärt med responsiv design är att den utgör ett relativt enkelt och billigt sätt för företag att bygga en full fungerande mobilvänlig webbplats. Men responsiv webbdesign har kommit med vissa frågor om de inte utförs på rätt sätt, det viktigaste är prestanda.

Responsive-design

“Hamburgermeny”

Just tack vare resposiv design och faktum att man idag bygger webbplatser för olika enheter så är hamburgarmenyn (de tre strecken) en vanlig lösning för navigation på sajterna. Idag är det nästan standard i mobiltelefonen men det blir även allt vanligare på större skärmar. Hamburgermenyn är ett diskuterat ämne då vissa är för denna trend eftersom det blir en renare layout och andra är emot eftersom det inte är så användarvänligt.

hamburger

Scrollsidor, one page design

Långa scrollsidor och one page design, hemsidor där all information presenteras på en och samma sida, gjorde succés föra året egentligen men trenden fortsatte även i år. Placering av alla viktiga element ovanför mitten är nu ett välkänt myt. Dessutom nästan alla är vana vid att långa rullar tack vare mobila enheter. Tekniken fungerar särskilt bra för webbplatser som vill locka användare genom berättande, och man kan fortfarande efterlikna en flersidig webbplats genom att bryta bläddra i tydliga sektioner. Att ha en one page design är betydligt snyggare än design med flera sidor och scroll effekten och stora bilder gör den extra snygg men den design passar inte alla sidor. Ska man ha mycket innehåll eller sökmotoroptimera på bästa sätt, då ska man undvika one page. Sedan brukar de sidorna ladda lite långsammare pga mycket grafik och effekter, men det passar utmärkt för en presentation sida eller en event sida t.ex.

Material design

Förra året lanserade Google sin nya stil, materialdesign . Den använder skuggeffekter, rörelse och djuphet för att skapa mönster som visas mer realistiskt för användaren. Målet för materialdesign är att skapa ren, modern design som fokuserar på användarupplevelse. Med sin minimalistiska utseende har material design mycket gemensamt med en annan växande trend – platt design. Material design, dock använder sig av djup och skugga, vilket möjliggör mer djup än ren platt design så man kan säga att den är halvplatt design.

De flesta designprojekt var begränsade till app design tills Google visade Material Design Lite i juli förra året, vilket är mer lämpad för webbplatser. Material Design Lite är inte beroende av någon speciell ram, så designer kan använda en mängd olika front-end verktyg för att skapa sina webbplatser. Det är också lätt när det kommer till koden.

material

Stor bild eller video

För att skapa bättre känsla hos besökare har det blivit allt mer vanligt att använda stor bild som täcker hela skärm ytan plus att man försöker förstärka det med slagkraftiga rubriker. Det är inte ovanligt att istället för stor bild man placerar en hel video. Med tanke på att bra bild har blivit väldigt viktig för webbsidor så är detta en utmärkt sätt att direkt beskriva för användare vad det är för typ av företag de har kommit till och vad din produkt eller tjänst kan göra för dem. Tillämpas oftast vid sk scroll design eller one page design men det behöver inte vara regel.

Rutnät design

Rutnät design visades först på Pinterest, men just nu finns rutor överallt på nätet eftersom de presentera information i lagom stora bitar perfekt för överblick. Varje ruta representerar ett enhetligt koncept och innehåller en bit av användarinteraktion.

Den bästa definitionen på rutnät och dess själva utformningen kommer från The Guardian, som tillämpar denna layout till deras hemsida. Faktiskt det huvudsakliga syftet med kort är att ge en överblick över ett visst ämne i en utrymme och om läsaren är intresserad, med bara ett klick kan han öppna motivet i en annan sida. Detta är en stor fördel för webbplatser som Facebook eller Twitter eftersom de kan ha en stor mängd innehåll samtidigt som man sparar dyrbar plats.

Vid utformningen bör webbutvecklare komma ihåg att korten inte bara har att presentera nyheter utan de måste också engagera läsaren. Det är därför kort inkluderar knappar för likes, händelser eller länkar för att läsa hela artikeln.

pinterest-style